gratis adviesgesprek
Wil jij ook een
Persoonlijk advies

Boek dan nu een gratis een sessie en ontdek binnen 30 minuten, wat jij kan doen om te herstellen van je vermoeidheid.

herstel toolkit
download de
Herstel Toolkit

Met deze herstel toolkit geef ik je inzicht in de soorten vermoeidheid en geef ik je tools om zelf direct aan de slag te gaan met verbetering van je energieniveau en een start te maken met je herstel van je vermoeidheid.

herstel planner
Ga aan de slag met de
Herstelplanner

Met deze herstelplanner - jouw route naar herstel van vermoeidheid, ga je dertien weken bewust met je herstel aan de slag. Dit doe je door bewust je dag goed te plannen. Je gaat ervaren hoeveel positieve invloed je ademhaling, voeding, beweging en bewuste ‘herstelmomenten’ op jouw herstel hebben.

eetmeter
Ga aan de slag met de
Eetmeter

Benieuwd of je dagelijks voldoende vitamines, mineralen en energie binnenkrijgt? En in hoeverre je eet volgens de Schijf van Vijf? Ontdek het door online Eetdagboek Mijn Eetmeter in te vullen. Je krijgt direct advies op maat.

previous arrow
next arrow

6 op de 10 mensen hebben last van vermoeidheid

De cijfers zijn alarmerend!

Volgens cijfers van het CBS gaf 20% van de werknemers in 2022 aan dat ze psychische vermoeid waren. In 2019 was dit percentage 17%. 34% van de werknemers geeft werkdruk en stress op het werk als reden aan voor hun vermoeidheid. Van de zelfstandige ondernemers ervaren 9,5% van de ondervraagden psychische vermoeidheid. Er zit een verschil tussen vrouwen en mannen. In 2022 gaven 18,3% van de mannen aan dat ze last hadden van psychische vermoeidheid, tegenover 21,9% van de vrouwen. Dit zijn vooral vrouwen die al op jonge leeftijd vaak druk ervaren om aan eigen of andermans verwachtingen te voldoen. Van de 18- tot 25-jarige vrouwen gaf 38 procent aan zichzelf vaak druk op te leggen. Bij mannen uit dezelfde leeftijdsgroep was dit 26 procent.

Inmiddels zitten 1,3 miljoen mensen thuis met een burn-out.  6 op 10 Nederlanders komt regelmatig slaap tekort.

De cijfers liegen er niet om. Vermoeidheid lijkt een nieuwe epidemie geworden.  

Opgebrand, uitgeput, lamlendig.

Ben jij voortdurend moe en heb je al heel lang het gevoel dat je niet meer aan het leven bent, maar vooral aan het overleven? Kost alles wat je doet moeite en ligt dat niet aan het aantal taken of afspraken dat je hebt? Dan is de kans groot dat jouw lichaam in de afgelopen periode niet genoeg rust heeft gekregen om goed te kunnen herstellen van een inspanning. Misschien heb je long-covid gekregen tijdens de coronapandemie of herstel je van ingrijpende medische behandelingen tegen ziekte. Misschien ben je een onverbeterlijke perfectionist die de lat altijd iets te hoog legt en zit je nu opeens thuis met een burn-out. Wat ook de oorzaak is: je bent moe.

En je blijft moe, ongeacht wat je doet of (na)laat. Een nachtje goed slapen, een middag vrij… het helpt allemaal weinig. 

Ben je klaar met je vermoeidheid, dan is het tijd voor actie!

Het goede nieuws is dat je  je niet erbij neer hoeft te leggen. Je kunt herstellen van je vermoeidheid, als je bereid bent om op meerdere gebieden anders te gaan leven.

Oplossing - jouw route naar herstel van vermoeidheid: 

Er zijn verschillende manieren om de batterijen van jouw accu goed op te laden: voldoende slaap, de juiste voeding, humor, voldoende lichaamsbeweging, psychische voldoening en sociale contacten. De uitstippelde route uit het doolhof van vermoeidheid bestaat uit 7 stappen.

jouw route naar herstel in 7 stappen

Herstel

Herken de signalen die je lichaam geeft. Je lichaam praat de hele dag met je en geeft via je emoties aan wat je nu het meest nodig hebt. Als je voelt dat je ‘geen zin’ meer hebt, is dat vaak een van de signalen dat je (te) moe bent om door te gaan. Luister naar dat signaal!

Erkennen

Erken en accepteren dat je vermoeid bent en op dit moment weinig controle hebt over je energiebalans.  Het valt niet mee om aan jezelf en anderen toe te geven dat het niet zo goed met je gaat. Schuldgevoelens vreten energie.

Rust

Als je moe bent, heb je gedurende de dag meerdere rustmomenten nodig om je accu weer op te laden. Je laat je lichaam ontspannen en gaat dingen loslaten. Door bewust te worden waar je energie weglekt werk je actief aan je herstel.

Structuur

Een vaste routine is belangrijk om je lichaam en geest tot rust te brengen, zodat je lichaam tijd en ruimte krijgt om te herstellen. De focus ligt daarbij op het leren herkennen (en zo veel mogelijk vermijden) van situaties waarin je energie weglekt. Kom los van de hectiek van de dag. Jouw herstel moet je eerste prioriteit zijn!

Tijd

Herstellen is een langdurig proces dat niet van een leien dakje zal gaan. Je voelt je niet ineens beter. De weg naar herstel is eerder een zoektocht dan een uitgestippeld pad. De ene keer denk je dat alles voorbij is, maar het volgende moment heb je het gevoel weer helemaal terug bij af te zijn. Herstel kun je letterlijk als een baan zien!

Eerlijkheid

Wees eerlijk en vooral eerlijk naar jezelf toe! Het helpt niet als je jezelf voor de gek houdt. Het kan moeilijk en confronterend zijn om toe te geven hoeveel effect je vermoeidheid daadwerkelijk op je leven heeft. Het gaat om jouw herstel en om jouw beleving en gevoelens. Luister naar de signalen van je lichaam.

Leven

Vermoeidheid houdt je weg om te genieten van je leven. Het verwezenlijken van je dromen lukt veel beter met een opgeladen accu. Met een beetje geluk ervaar je in de komende dertien weken dat je – met kleine, geleidelijke aanpassingen – een veel prettiger leven kunt leiden dan je tot nu toe gewend was!

Wat is het resultaat?

  • Je krijgt meer energie;
  • Je kunt weer (meer) genieten van het leven en bent opgewekter;
  • Je vertrouwen in jezelf groeit;
  •  Je geeft duidelijk je grenzen aan; 
  • Je kunt je leven weer oppakken;
  • Je hoeft minder effort te leveren om dingen te doen;
  • Je productiviteit en effectiviteit nemen fors toe;
  • Je houdt focus op de belangrijke zaken in je leven en raakt niet in disbalans. 

Wat vraagt herstellen van jou?

  • Commitment en actie! Als je niets doet, dan wordt je situatie alleen slechter;
  • Het vraagt je om je herstel op de eerste plaats moeten zetten;
  • Herstel gaat niet vanzelf, je zal geduld moeten hebben;
  • Doorzetten! Veranderen kost tijd;
  • Je zal moeten (leren) luisteren naar je lichaam ;
  • Je zal eerlijk moeten toegeven dat je vermoeid bent naar jezelf en naar anderen. 

Gratis Producten

direct aan de slag met de

Herstel Toolkit

Nieuwe en Populaire Producten

Wat zeggen anderen over mij en mijn herstelplanner?

Daisy Helsen

Ervaringsdeskundige bij Post Covid NL

Zoektocht naar goede balans

Waar ik tegenaan liep is het vinden van een goede balans. Op de momenten dat ik iets onderneem of samen ben gaat het vaak wel goed, zodra ik alleen ben kreeg ik vaak een terugval in klachten en had ik veel hersteltijd nodig. Eigenlijk ging ik continu mijn grenzen over.

Dat werd met name veroorzaakt door de post covid klachten. Maar ook een gedeelte door mijn karakter, ik ben erg ondernemend en vind alles leuk. Heb altijd nieuwe ideeën wat ik wil doen. Maar leven zoals ik voorheen deed, dat lukt niet meer.

Caroline helpt mij tijdens de coach gesprekken om bewuste keuzes voor mezelf te maken. Door mij bewust te focussen op planning, rustmomenten, ademhaling, beweging en voeding merk ik dat mijn lichaam beter in balans komt. Ik voel mezelf minder schuldig om voor mezelf te kiezen.

Ik heb veel aan alle tips die in de planner staan. Het is ook nog afwisselend waardoor het niet saai wordt. Ik merk dat ik meer energie en tijd voor mezelf overhoud. Op de momenten dat ik alleen ben voel ik mij beter.

Mijn post covid klachten zijn nog aanwezig maar ik voel en merk dat ik meer invloed heb dan ik dacht! Dus hopelijk zet de stijgende lijn nog meer door!

Ik kan zeggen dat ik eindelijk beter voor mezelf heb leren kiezen! Eerder voelde ik mij al snel schuldig als ik keuzes voor mezelf maakte. Ik trap mezelf nu sneller op de rem en herken de signalen in mijn lichaam beter. Ik heb een gezonde leefstijl ontwikkeld, dit is goed vol te houden! Plannen was nog nooit zo leuk 🙂

Cindy de Jong - Heilbron

Allround projectmedewerker / management assistent

Te veel haast om te herstellen

Toen ik met Caroline in contact kwam, werkte ik al een aantal maanden aan mijn herstel van een burn-out met helaas nog maar minimaal resultaat. Ik vond het nog steeds moeilijk te accepteren, had haast om te herstellen en stond open voor alle adviezen en handvatten voor een zo spoedig mogelijk herstel. Ik had meteen een goede klik met Caroline. Zij toonde veel begrip, inlevingsvermogen, gaf me erkenning en een luisterend oor waardoor ik me al snel op me gemak voelde en me kwetsbaar op durfde te stellen. Caroline gaf me een gevoel van rust die ik juist nodig had en leerde mij ook om ruimte te nemen voor mijn herstel. Ze is een fijne coach, fijn om mee te praten, ze straalt rust uit, legt geen druk op en gaf me weer meer vertrouwen in mijn herstel. Caroline geeft goede adviezen (vaak ook op basis van eigen ervaring), inzichten, structuur en oefeningen waarmee ik zelf verder kan werken aan mijn herstel.  Ze heeft mij al erg op weg geholpen. Bedankt hiervoor Caroline!

Irene Koedijk

Coach verlies- en rouwbegeleiding

Je kunt er alleen maar bij winnen

In deze praktische herstelplanner neemt Caroline je stap voor stap mee in het proces van herstel. Je leert hoe je emoties en je lichaam op elkaar reageren en wordt tot actie aangezet; alles in balans natuurlijk. Ook als je (nog) geen last hebt van langdurige vermoeidheidsklachten, is het zeer de moeite waard om te lezen en in praktijk te brengen. Je kunt er alleen maar bij winnen!

Linda Nobels

Inmiddels gepensioneerd

Uitstekend hulpmiddel

Jij hebt mij geholpen met een schema om van mijn vermoeidheid af te komen. Hoewel ik niet alles heb gebruikt heb je me toch heel goed geholpen. Er staan hele goede dingen in. Dank je wel Caroline

Adriaan Hoogendijk

Auteur, coach en trainer

Nog nooit eerder zo'n uitgebreide, concrete en goed toe te passen route

Als geen ander weet Caroline dat vermoeidheid door vele oorzaken kan ontstaan. Vanuit haar jarenlange ervaring in het bedrijfsleven, diepere levenswijsheid en kennis van zaken schreef zij deze herstelplanner. Nog niet eerder is in Nederlands zo’n uitgebreide, concrete en goed toe te passen route naar herstel aangeboden, waarmee mensen direct aan de slag kunnen gaan. Van harte aanbevolen. (Adriaan Hoogendijk, Hoogendijk Coaching en Opleiding)

Ik ben Caroline,

In 2004 kreeg ik een burn-out en in 2021 Long Covid. In beide situaties leverde dat langdurige vermoeidheidsklachten op. Ik ben erg prestatiegericht en heb tegelijkertijd een enorm faalangst. Ik had vaak het gevoel dat ik tekortschoot. Aan de buitenwereld toonde ik mezelf met een masker van een sterke, gedreven en energieke vrouw, altijd bereid om iemand te helpen, behalve mezelf. In 2004 stortte ik in. Het masker viel. En in 2021 moest ik, door Long Covid, opnieuw uitzoeken hoe nu verder te gaan.

>
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .